Kā atpazīt insultu?

Ik dienas Latvijā no insulta mirst vidēji septiņi cilvēki, bet 15 % no insulta pacientiem ir cilvēki līdz 45 gadu vecumam, liecina skaudrā statistika.

Un ik gadu 29. oktobrī  tiek atzīmēta Vispasaules insulta diena. Tad speciālisti atgādina sabiedrībai, cik  nopietna saslimšana ir insults, kā pareizi jārīkojas, ja radušās aizdomas, ka tas piemeklējis tuvinieku un ko katrs pats var tomēr darīt, lai mazinātu insulta riskus.

“Insults jeb smadzeņu trieka,” skaidro dr.  Ligita Belasova, Vidzemes slimnīcas neiroloģijas nodaļas  virsārste, “ir pēkšņs smadzeņu asinsrites traucējums, kad nosprostojas vai plīst asinsvadi un rodas neatgriezenisks galvas smadzeņu bojājums. Šai gadījumā burtiskā nozīmē “laiks ir smadzenes”! Izšķirošas ir pirmās 4 stundas. Ja to laikā, kopš pamanīta kāda no insulta pazīmēm, izdodas pacientu nogādāt ārstniecības iestādē, kur viņš saņem adekvātu palīdzību, saglabājas cerība, ka insults neatstās būtiskas sekas uz cilvēka veselību un dzīves kvalitāti”.

Tāpēc mediķi atkal un atkal atgādina par  insulta pazīmēm un pareizu rīcību, pamanot kādu no tām.

Tests ĀTRI:

Ā – atsmaidi! Palūdz cilvēkam atsmaidīt, jo smaids parāda, vai acs vai mutes kaktiņš sejas vienā pusē nav noslīdējis uz leju.

T – turi rokas! Pārbaudi, vai cilvēks spēj noturēt vienlaikus paceltas abas rokas.

R – runā! Pārbaudi, vai cilvēks var pateikt vai atkārtot vienkāršu teikumu.

I – izsauc palīdzību!

Ja cilvēks nespēj veikt kaut vienu no šīm darbībām, nekavējoties jāizsauc neatliekamā medicīniskā palīdzība!

Lai mazinātu šīs saslimšanas riskus, svarīga ir sirds un asinsvadu slimību profilakse, regulāras pārbaudes pie ģimenes ārsta, veselīgs dzīvesveids un uzturs.

Vidzemes slimnīcā specializētā insulta vienība neiroloģijas nodaļas sastāvā darbojas kopš 2015. gada 10. oktobra. Tā ir viena no sešām insulta vienībām Latvijas slimnīcās, kur pacientiem tiek sniegta kvalificēta palīdzība saslimšanas akūtākajā periodā. Pērngad Vidzemes slimnīcā tika ārstēti 388 pacienti, šā gada pirmajos deviņos mēnešos – 248 pacienti.

Scroll to Top
Skip to content